Pokazatelji profitabilnosti su odnosi koji povezuju profit s prihodima iz prodaje i investicijama, a ukupno promatrani pokazuju učinkovitost poduzeća i mjere sposobnost poduzeća da ostvari određenu razinu dobiti u odnosu prema prihodima, imovini ili kapitalu.
Cilj poslovanja poduzeća je ostvarivanje profita. Pokazatelji profitabilnosti se smatraju jednim od najvažnijih pokazatelja u financijskoj analizi poduzeća. Korisniku daju brzi uvid na cjelokupno poslovanje društva. Isto tako, vrlo su rašireni prilikom donošenja odluka pri financiranju određenog projekta ili poduzeća. Gledajući s aspekta analitičnih postupaka u financijskoj reviziji, pokazatelji profitabilnosti revizoru omogućuju brzi pogled na krvnu sliku subjekta kojeg revidira. Neto profitna marža je relevantna samo za kratkoročne procjene i usporedbe onih gospodarskih subjekata koji podliježu istim načelima oporezivanja.
Tablica 5: Pokazatelji profitabilnosti, odnosno njihov način izračuna
NAZIV POKAZATELJA | BROJNIK | NAZIVNIK |
Profitna marža prije poreza | Dobit prije poreza | Ukupni prihodi |
Povrat na ukupnu imovinu (ROA) | Dobit prije poreza | Ukupna imovina |
Povrat na ukupni kapital (ROE) | Neto dobit | Vlastiti kapital |
- Profitna marža prije poreza (Pre-tax profit margin)
Profitna marža prije oporezivanja daje podatak koji je posebno koristan za usporedbu ostvarene marže u odnosu na druga društva, uz isključivanje utjecaja politike oporezivanja. To može biti vrlo koristan podatak u slučajevima kada se politika oporezivanja često mijenja kako bi se mogla usporediti razina dobitka u različitim razdobljima. Za ukupnu procjenu profitabilnosti društva bitno je uvesti pokazatelj koji nam daje odgovore na sljedeća pitanja: koliko se planirano ulaganje isplati u odnosu na zaradu koju ostvarujemo, a koliko smo mogli ostvariti ulaganjem u neki drugi posao (npr. štednja uz oročenu kamatu).
Bruto profitna marža u odnos stavlja dobit prije poreza sa ukupnim prihodima te pokazuje koliko se bruto dobiti ostvaruje po jedinici prihoda. Navedeni pokazatelj je referentniji za usporedbu, za razliku od neto marže profita, budući da porezni sustavi država i porezne stope se razlikuju. Poželjno je da je vrijednost pokazatelja što viša.
- Povrat (Rentabilnost) na ukupnu imovinu (ROA – return on assets)
Povrat na ukupnu imovinu odnosno pokazatelj rentabilnosti imovine je indikator uspješnosti korištenja imovinom u stvaranju dobitka te se odnosi na dobitak koji društvo generira iz jedne novčane jedinice imovine. Vrijednost stope povrata imovine varira u ovisnosti o djelatnosti kojoj društvo pripada, odnosno što je niži dobitak po novčanoj jedinici imovine, viši je stupanj intenzivnosti imovine. Veća intenzivnost zahtjeva i više investiranja u poslovanje kako bi se ostvario dobitak. Pokazatelj ROA u brojniku može sadržavati: operativnu dobit ili bruto dobit, zbog lakoće računanja u izrazu će biti korištena bruto dobit.
- Povrat (Rentabilnost) na ukupni kapital (ROE – return on equity)
Povrat na ukupni kapital je jedan od najznačajnijih pokazatelja koji prikazuje koliko novčanih jedinica dobitka društvo ostvaruje na jednu jedinicu vlastitog kapitala. Poželjno je da je vrijednost pokazatelja što viša. Relevantan je onda kad se usporedi sa poduzetnicima unutar grupe. ROE se dobiva tako da se u omjer stave neto dobit sa vlastitim kapitalom. Investitoru daje odgovor u kojoj mjeri je njegovo ulaganje izvršilo povrat, a budućem investitoru može biti smjernica, hoće li ili neće ulagati vlastiti kapital u poduzeće.