POKAZATELJI AKTIVNOSTI (ACTIVITY RATIOS)

Pokazatelj i aktivnosti poznati su pod nazivom koeficijenti obrta koji se računaju na temelju odnosa prometa i prosječnog stanja. Oni ukazuju na brzinu cirkulacije imovine u poslovnom procesu. Osim toga, ako je poznat koeficijent obrta, tada je moguće izračunati i prosječne dane vezivanja sredstava tj. prosječno trajanje obrta. Najčešće se koeficijent obrta izračunava za ukupnu imovinu, kratkotrajnu imovinu i potraživanja. Na temelju koeficijenta obrta potraživanja moguće je utvrditi i prosječno trajanje naplate potraživanja. Svi navedeni pokazatelji utvrđuju se na temelju podataka iz bilance i računa dobiti i gubitka.

Tablica 3: Pokazatelji aktivnosti, odnosno njihov način izračuna

POKAZATELJIBROJNIKNAZIVNIK
Koeficijent obrtaja ukupne imovineUkupni prihodiUkupna imovina
Koeficijent obrtaja kratkotrajne imovineUkupni prihodiKratkotrajna imovina
Koeficijent obrtaja dugoročne imovineUkupni prihodiDugotrajna imovina
Koeficijent obrtaja potraživanjaPrihod od prodajePotraživanja
Trajanje naplate potraživanjaBroj dana u godini (365)Koeficijent obrtaja potraživanja
  1.  Koeficijent obrtaja ukupne imovine

Koeficijent obrtaja ukupne imovine pokazuje koliko novčanih jedinica prihoda stvori jedna novčana jedinica imovine. Pokazatelj je od iznimne važnosti jer kazuje koliko se puta ukupna imovina poduzeća obrne u jednoj godini. Moglo bi se reći da ovaj pokazatelj pokazuje u kojem razmjeru poduzeće koristi imovinu kako bi poslovalo i ostvarivalo prihode. Poželjno je da su vrijednosti pokazatelja što više.

  • Koeficijent obrtaja kratkotrajne imovine

Koeficijent obrtaja kratkotrajne imovine pokazuje koliko novčanih jedinica prihoda obrne jedna novčana jedinica kratkotrajne imovine. Poželjno je da ovaj pokazatelj bude što veći jer cilj je svakog poduzeća maksimizirat profit, odnosno prodati svoje zalihe, potom potraživanje stečeno prodajom što prije pretvoriti u sredstvo najvišeg stupnja likvidnosti; novac.

  • Koeficijent obrtaja dugoročne imovine

Koeficijent obrtaja dugoročne imovine pokazuje koliko poduzeće koristi dugoročnu imovinu s ciljem stvaranja prihoda, te je poželjno postići što veću vrijednost pokazatelja jer to znači da je manje novca potrebno za stvaranje prihoda vezano u fiksnoj imovini. Opadajući pokazatelji mogu biti indikator preinvestiranja u opremu ili neku drugu stalnu imovinu.

  • Koeficijent obrtaja potraživanja

Koeficijent obrtaja potraživanja pokazuje mogućnost poduzeća da naplati vlastita potraživanja. U odnos stavlja prihod od prodaje i potraživanja. Poželjno je da ovaj pokazatelj bude što niži, jer je u cilju što prije naplatiti vlastita potraživanja.

  • Trajanje naplate potraživanja

Trajanje naplate potraživanja pokazuje interesnim skupinama za financijske izvještaje koliko u prosjeku poduzeću treba da naplati svoja potraživanja odnosno da ih pretvori u novac. Poželjno je da je taj iznos što manji. Što je više vremena poduzeću potrebno da naplati vlastita potraživanja, to je manja vjerojatnost da će se to realizirati.

Moglo bi vas zanimati
Pročitajte još